onsdag 23 april 2008

Rolle mitt Rolle!


Det var länge sedan jag var au pair i Schweiz nu, men jag saknar och tänker på min lilla by Rolle nästan varje dag fortfarande.

Trots att familjen där var lite knasig ibland var de för de mesta bra och det kändes som om jag var på semester i ett år.

Mitt hus låg knappt tre minuters gångväg från Genévesjön ocn när jag blickade ut över vattnet såg jag de maffiga topparna av Mont Blanc.

Vände jag sedan på mig åt andra hållet var det bergssidor fulla med vinrankor vart man än såg.

Alla var artiga och hälsade på alla, och jag fick ibland höra "Bonjour Madame om jag hade barnen med mig, men för det mesta "Bonjour Mademoiselle".


På puben hälsades jag välkommen med tre kindpussar av alla, höger-vänster-höger igen ;)

och drack det goda tequilaölet Desperados.

Jag saknar mentaliteten, det avslappnade, omgivningarna, folket, maten, vinet, alla hade sitt eget producerade rosévin, även killarna på 20 år för alla ägde sin lilla bit med druvor.

Var det efterfest när man gick från discot/klubben så halade de upp sitt rosévin och på stan stog inte gubbarna med stånd fulla med olika korvar som här, det var croissanter med antingen rökt skinka eller choklad i.


J'taime Suisse!

1 kommentar:

Cecilia sa...

Låter härligt! Kan inte säga att jag saknar mina au pair-barn men London kommer alltid att vara London :)
Kram, kram!