tisdag 4 november 2008

Varför röker folk?

Detta pga många stora diskusioner på aff idag.

Alla vet ju att det är livsfarligt att röka. Det finns verkligen inte en enda bra anledning att röka. Tycker inte folk om sina liv? Vill de inte leva länge?
Det kommer ju oundvikligen sluta i lungcancer eller kol..

Man ser mammor och pappor med barnvagnar som går på stan och röker.
Röken går ner i vagnen till den lilla nyfödda. Eller mammor och pappor som går hand i hand med sin 6 åring och i andra handen har de en cigg.

Kan man inte säga stopp, nu räcker det? Jag vill må bra och leva länge för mig själv och mitt barn?

6 kommentarer:

En häxa på Vift sa...

jävligt bra fråga som jag öht inte har nåt bra svar på.
Japp, rökare vet exakt hur farligt det är. Vi går inte med nån inre dödslängtan.Vi vet precis hur otroligt urbota korkat det är att dra i sig giftet från de där stinkpinnarna.
Jag gillar inte ens röklukten. Ändå röker jag. 20 års ohejdad ovana, ungefär lika lätt att sluta som det är för en nagelbitare att lägga av att tugga ner sina naglar till nagelbanden går sönder.
Dumt.Javisst. Och jag önskar att det vore så enkelt att bara bestämma sig för att sluta. Men nån gång ska jag lyckas jag med, att sluta alltså.Men just nu vill jag inte,även om jag vet att det är dumt. Så är det....

m sa...

Håller med ovanstående! Men tack och lov röker jag inte i närheten av barn (försöker iallafall inte) Och skulle aldrig få för mig att stoppa en cigg i mun samt dra en barnvagn. Då är man riktigt äcklig. har gjort det ngn gång men skämdes sååå!

Anonym sa...

Cecilia..
Själv anser jag inte att det är en vidare fråga om jag ska vara ärlig. Rökning idag är tillåtet men dock med få begränsningar. De har förbjudit rökning i barer, restauranger, båtar, hotell osv osv. Som rökare, vilket jag tror de flesta andra rökare håller med om, tycker jag att det är en väldigt bra lag och ser inget fel med detta.
Men, rökning KAN ge cancer och kol precis som du skriver. Farligt farligt. Vi VET! Vårt val och det hoppas jag att andra inte lägger sig i om.
Har du tänkt på att det är farligt att köra bil? Olycker händer. Har du barnen i bilen? Varför det? Man KAN dö i en bilolycka. Går du över ett övergångställe? Tänk risken, går du över en bro, den kan rasa. Äter du godis och sötsaker? Varför det? Du kan få diabetes. Äter dina barn godis? Hur tänker du då?
Sol? Snälla, säg inte att du solar, för du kan få hudcancer. Åker du på solsemester eller låter barnen springa ute på sommaren? Kan inte de få hudcancer?
Avgaser är också farligt, utsläpp från industrier är lika farligt. Arbetsplatsen kan vara dödlig.
Alkohol borde förbjudas, för det är farligt det med.
Så, om vi sammanfattar det hela, så är hela vår vardag en livsfara och det gäller alla. Vissa saker farligare än andra, så varför gå och oroa sig för allt detta och inte bara leva i nuet?
Jag röker nu, det är mitt val och jag tycker att det är tråkigt att höra alla ickerökare klaga på oss. Vi är inte för 5 öre, sämre människor än er för att vi röker. Vi riskerar våra liv precis lika mycket som du faktiskt gör. Men, inte många som tänker så.

Cecilia sa...

Jag har inte någostans i mitt inlägg sagt att du är en sämre människa.

Vissa saker gör alla, som att åka bil och visst kan det hända
olyckor.
Varför man då vill utmana ödet ännu mer och göra något som är skitdåligt för hela kroppen är bortom vad jag kan förstå.

Du gör precis som du vill och jag tycker precis som jag vill och skriver det även på min blogg.

Tack för din synpunkt!

Anonym sa...

Gulligulan:
Ursäkta uttrycket, men det är ganska retarderat att jämföra vardagens risker med rökning. Det är inte logiskt.

"Vissa saker farligare än andra, så varför gå och oroa sig för allt detta och inte bara leva i nuet?"
Lev i nuet, det är bra! Men varför ska du röka samtidigt och utsätta dig för långsam nedbrytning...? =)

"Vi riskerar våra liv precis lika mycket som du faktiskt gör"
Är du seriös? På kort sikt kanske, men knappast på lång sikt.

Anonym sa...

Hej, tycker liksom du att det är svårt att finna en vettig anledning till rökning men det har väl blivit en slags vana som är svår att bryta liksom jag har svårt att hålla mig undan sötsaker.Visst finns det mycket andra faror som lurar där ute som kan drabba oss alla men jag anser att det är arrogant av en rökare att anse att vi ej behöver bry oss om det, det är ju något vi ickerökare ofrivilligt tvingas andas in..då tycker jag att mitt godisätande stör mindre eller om man tvunget "måste" ha tobak så är det bättre att snusa som inte medför hemska rökångor och aska som far iväg in i min mun medan jag står bredvid dig och andra rökare på busshållplatsen...