måndag 14 juli 2008

Uppdatering

Nu har jag varit hos min gyn. Han förstår mig, min frustration och min smärta. Han tänker stå emot mig sommaren ut, sen får jag min vilja igenom.
Han vill att jag ska prova något så enkelt som att ta två ipren om dagen, på samma tid morgon och kväll under 1,5-2 månaders tid. Han sa att så många patienter har blivit bättre på det sättet.
Istället för att bara ta tabeltter då och då när jag känner att jag har ont. Givetvis fortsätter jag med mina sprutor också.

Han sa även att det bästa resultatet får man om man tar bort allt, dvs både äggledare och livmoder. För mig känns det precis likadant, det finns ju ingen funktion för det ena utan det andra och jag behöver inte ha kvar något för att känna mig som mera kvinna.(gillar inte ordet kvinna, men tjej låter fånigt med)

Så i början/mitten av augusti får vi se hur det blir. Jag tror inte att några ipren åstadkommer något mirakel men den tiden ger jag det!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Bra respons från din läkare idag. Värt att prova ipren, skadar ju inte. Håller tummarna fr dig!

En häxa på Vift sa...

hysterektomi är ju ett drastiskt steg att ta men det gjorde hela skillnaden för min del.
Nu hade jag ju hela livmodern full av myom, men smärtorna verkar vara desamma som vid endo så jag har ju full förståelse för dina funderingar.

Jag har ju dock mina äggstockar kvar för hormonernas skull. Lite väl ungt att hamna i klimakteriet när man precis passerat 30, tyckte doktorn och det kan jag vara benägen att hålla med om.

Men... har du frågor kring hysterektomi så är det bara å fråga på, jag har ju allt i färskt minne. :)
Många kramar och förhoppningar om att du ska slippa ha ont.

Cecilia sa...

Tack för båda komentarerna! :)

Jag frågade min gyn om det där och med tanke på att jag har varit i ett artificiellt klimakterium i flera år pga mina sprutor så gör det ingen skillnad för min del.
Jag kommer att få fortsätta ta hormoner men inte mer än vad jag gör nu.

Kram!

Cecilia sa...

Usch, lider verkligen med dig, du ska inte behöva ha så där ont, så det så! Hoppas du kommer fram till ett beslut som känns bra och rätt för dig.
Bamse kram!