tisdag 17 juni 2008

Tänk om vi kunde i Sverige med!!


Kalifornien har som andra stat tillåtit homosexuella att gifta sig. Bara "tillåtit" låter så illa i mina öron. Det är en rättighet alla ska få ha. Att gifta sig med den man vill!!

Paret på bilden har varit tillsammans i 34 år och nu har de äntligen fått gifta sig!! Tänk att någon kan säga åt dig att du inte fåt gifta dig med den du älskar.

Så har fortfarande nästan alla homosexuella det idag-år 2008!!! Det är helt sjukt!

Fram för mera kärlek, inte massa stenålders lagar!!

12 kommentarer:

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Kan bara skriva under och hålla med! 2008, eller var det 1408?

Kram C

syster A sa...

Skriver också under på vartenda ord!

Kram A

En häxa på Vift sa...

Håller med. Vi borde ha kommit så långt i tidens utveckling att alla borde få ha sin självklara plats att få vara som de är.

Anonym sa...

Den här frågan är faktiskt svårare än man tror... Jag och en jobbarkompis pratade om det här får ett tag sedan när det var på tapeten om Pippi Långstrump och vad hennes pappa var för något (negerkung alltså) det fanns en del som ville ändra i Astrid Lindgrens text och vi kom fram till att man aldrig skall få tillåtelse att i efterhand ändra i en skriven text, oavsett hur provocerande den är. Texten speglar den tid den är skriven i.
Jag är för att alla skall få gifta sig med vem man vill, men om man applicerar samma tänkande om bibeln, så står det faktiskt i bibeln att äktenskapet är mellan man och kvinna...

Hur gör man då? Är det ok att ändra i vissa böcker, alla böcker eller inga böcker?

Svår fråga som sagt och intressant att diskutera

syster A sa...

....eller så skiter man helt enkelt i vad som står i bibeln!

:)

/A

Cecilia sa...

Men ska vi ta vad som står i en flera tusen år gammal bok som mall??

Eller gå för de mänskliga rättigheterna år 2008?

Nu blir jag besviken på dig Stefan!

Anonym sa...

Det kan man göra, fast då fanns varken kyrka, bröllop eller giftermål , då detta kommer från bibeln och då fanns ens ej den här frågan.

Måste poängtera att jag varken är religiös eller mot gayäktenskap, jag tycker bara det är en intressant fråga.

Anonym sa...

Inte vara besviken Cecilia jag tycker som vanligt som du! ;)
Jag tar det bara lite djupare, varför det inte är tillåtet i de flesta länder och det är just det här det handlar om, en skriven text. Sedan om den är gammal tycker jag inte spelar roll.
Tycker du det till exempel är ok att om tusen år ändra Pippi, Tio små negerpojkar etc?

Cecilia sa...

Men det är skillnad på en bok som pippi eller tio små negerpojkar, det låter ju inte trevligt det som står men de är böcker.
Bibeln är också en bok, men den boken tas så mycket mer på allvar och skadar så många med allt alla läser in i texterna.Det är just bibeln som alla använder sig som förevänding för att homosexuella inte ska få gifta sig.

Jag tycker det är vidrigt och förlegat.
Jag läste inte ordentligt första gången, så nu vet jag att du är på min sida ;)

Anonym sa...

Vad bra! Håller med om att det är förlegat. Vi får diskutera det där med texterna djupare över en öl någon gång;)

Anders sa...

Jag håller såklart med dig om detta och förstår kanske inte kopplingen mellan vår lagstiftning och dom kristnas heliga skrift, men jag förstår ju inte allt heller. Samkönade äktenskap är för övrigt lagliga i Norge också.

Anonym sa...

Bara att hålla med! Jag håller också med om att det är en intressant fråga och vad jag förstår så är bibeltexten kyrkans viktigaste argument och där kanske vi har kopplingen till lagstiftningen då jag tror att om kyrkan sade ja så skulle lagen ändras relativt fort.
Men jag säger: ändra lagen nu!!!

Anchen/AFF