onsdag 9 februari 2011

Bus frågar mig

- Mamma, kan man bli med barn om man inte är gift?

Otroligt söt fråga och jag börjar fundera på hur mycket en snart nioåring bör veta..
När ska man ha snacket om "blommor och bin"?
Hon verkar inte ett dugg intresserad i övrigt, reagerar inte på ord som tex sex när hon läser texter till tvprogram.

Ska man bara låta det vara tills frågorna kommer naturligt, vad tror ni?
Kanske låter gammeldags och dumt, men jag vill att Josefin ska vara så "oskyldig" så länge hon kan. Inte behöva veta stora och vuxna saker innan det verkligen behövs. Fröken har tillräckligt med stora tankar i huvudet som det är!

2 kommentarer:

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Håller med dig!

Tror att det kommer naturligt när så är dags. Att hon inte reagerar på siffran sex är väl att hon inte vet mer än att det är en siffra!

Rar liten fråga från fina fröken :)

En häxa på Vift sa...

Vänta tills hon frågar och när hon undrar så är det bara att ge raka och enkla svar, de brukar nöja sig med det. När hon blir äldre så blir ju frågorna mer detaljerade och då får man anpassa svaren utifrån det.
Jag var ju gravid massa år på raken så jag fick ju de där frågorna ganska naturligt av äldsta (hur blir man med barn, hur kommer barnet in i magen osv osv) och sen även av tvåan.
De andra får mycket info per automatik tack vare sina storasyskon. :)